رئالیسم بومی و باز آفرینی واقعیّت در آثار احمد محمود
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کردستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مهری مرادی
- استاد راهنما محمّد ایرانی پارسا یعقوبی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
نقد و بررسی مجموعه داستان ها و رمان های احمد محمود از داستان نویسان معاصر فارسی، موضوع اصلی این پژوهش است. احمد محمود با انتشار مجموعه داستان مول، خود را به جامعه ی هنری معرفی کرد. انتشار رمان همسایه ها او را به عنوان یکی از نویسندگان پیرو رئالیسم معرفی کرد، گرایش به ادبیات اقلیمی جنوب به شیوه ی رئالیسم ویژگی بارز آثار احمد محمود است. این پژوهش در چهار فصل مجزا به بررسی عناصر بومی در پنج رمان همسایه ها، داستان یک شهر، زمین سوخته، مدار صفر درجه، درخت انجیر معابد و چهار مجموعه داستان غریبه ها و پسرک بومی، دیدار، زائری زیر باران و از مسافر تا تب خال احمد محمود می پردازد. در این تحقیق ضمن معرفی نویسنده، آثار و سبک او به بررسی و تحلیل آثار از نظر کاربرد عناصر واقع گرایانه پرداخته می شود. در پایان نیز، ضمن بررسی آثار از جهت کاربرد عناصر بومی(شرایط آب و هوایی، زبان، آداب و رسوم و... )،ویژگی های بارز و ممتاز نویسنده از جمله نوع رئالیسم موجود در آثار او، سیر هنر نویسندگی و پرکاربردترین عنصر بومی داستان های احمد محمود ارائه می گردد. واژگان کلیدی: رمان بومی، رئالیسم بومی، واقع گرایی، بازآفرینی واقعیّت
منابع مشابه
رئالیسم اجتماعی در آثار احمد محمود
رئالیسم اجتماعی از جریان های ادبی در اروپا محسوب می شود که از راه ترجمه به ادبیات دیگر کشورها به مقتضای جامعه راه یافته است. ایران به واسطه ی سیر تحولات انقلابی که در اجتماع آن رخ داده است از طریق ترجمه با جریان رئالیسم آشنایی یافته، این شیوه در آثار نویسندگانش نمود پیدا کرده است. «احمد اعطا» ملقب به «احمد محمود» از داستان نویسان منتقد اجتماع در ادبیات معاصر ایران است. در تألیفات او اعم از رمان...
رئالیسم اجتماعی در آثار احمد محمود (با تکیه بر سه عنصردرونمایه، شخصیت و حادثه)
احمد محمود، داستان نویس معاصر، در آثارش سعی خود را بر وصف شرایط حاکم میان فرد و اجتماع نهاده است؛ یعنی توصیف زندگی مردم عادی، نیازها و نگرانیهایشان در طی جو حاکم بر نظام اجتماعی که در قالب روایتهای داستانی گنجانیده شدهاند. این نوع داستان پردازی، سبک وی را در زمره نویسندگان متمایل به رئالیسم اجتماعی قرار داده است. گرایش محمود به واقعگرایی، همچنین وجود نشانه های رئالیسم اجتماعی در رمان-هایش، ...
متن کاملتاثیر فرهنگ بومی بر آثار داستانی جلال آل احمد و احمد محمود
داستان نویسی به شیوه¬ی نوین در ایران سابقه ای کوتاه دارد و نقطه¬ی آغاز آن به ابتدای دوره¬ی مشروطه باز می-گردد. داستان های امروزی بر خلاف نمونه های کلاسیک خود نه تنها برای طبقه¬ی اشراف ارزش قائل است بلکه به مردم عادی و دیگر اقشار جامعه نیز اهمیت می¬دهد. داستان نویسان معاصر مشکلات و مسائل طبقات محروم جامعه را در قالب داستان های خود می¬گنجانند وبه این قشر اجازه¬ی حضور در ادب معاصر را می¬دهند. با و...
15 صفحه اولتحلیل تطبیقی دو مکتب واقعگرایی و نمادگرایی در آثار نجیب محفوظ و احمد محمود
یکی از مؤلّفههای ادبیّات تطبیقی در جهان، شکلگیری مکتب رئالیسم و سمبلیسم و تأثیر این مکاتب در آثار نویسندگان معاصر است. دو ملّت ایران و عرب، در طیّ روابط تاریخی با کشورهای اروپایی، از این مهم بیبهره نمانده و آثار ارزشمندی را مطابق اندیشهها و نظریههای این مکاتب ادبی عرضه کردهاند. مکتب رئالیسم (واقعگرایی) از جمله مکاتبی است که با توجّه به اوضاع و احوال جامعه وارد عرصۀ ادبی و داستاننویسی شد و م...
متن کاملنقد و تحلیل آثار احمد محمود
در این پایان نامه، آثار چاپ شده احمد محمود از نویسندگان جنوب ایران، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. پیش از این تحقیقات و بررسی هایی در مورد آثار وی انجام شده شده و لیکن بصورت کامل و جامع نبوده. بویژه که آثار وی به لحاظ محتوا، جنبه های فکری، درونی، ادبی و سبکی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از طرف دیگر، محمود از نمایندگان برجسته "مکتب ریالیستی" و "ادبیات جنوب" به حساب می آید و چنان که شایست...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کردستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023